Väikekoolid – mitmekesine haridusvõrk on valla väärtus
Väikekoolid ei ole pelgalt õppeasutused, vaid ka kogukonna keskpunktid, mis loovad turvatunnet ja tugevdavad sotsiaalseid sidemeid. Tihe koostöö lastevanemate, õpetajate ja õpilaste vahel aitab kujundada toetavat ja hoolivat keskkonda, kirjutab Palupera kooli lapsevanem Liia Kukk.
Viimastel aastatel on väikekoolide olulisusest palju räägitud. Eriti teravalt on see teema esile kerkinud seoses riiklike toetusmeetmetega, mille eesmärk peaks olema regionaalsete ja kohalike huvide kaitsmine, kuid mille raames on sageli vähendatud hoopis väikekoolide vanemaid kooliastmeid – toetuse saamise eesmärgil. Kohalikel omavalitsustel on õigus seada prioriteete ja kujundada haridusvõrku vastavalt oma valla ja kogukonna vajadustele.
Väikekoolid rikastavad valla haridusvõrku
Mitmekesine haridusvõrk pakub nii lastevanematele kui ka lastele õppimiseks alternatiive sobivaima kooli valikul. Elva vallas on viimastel aastatel hoogu juurde saanud algatus, kus lasteaedade kooliminejate rühmades käivad erinevate koolide esindajad koole tutvustamas. Seesugune väärt ettevõtmine aitab peredel teadlikumalt valida lapsele sobivaimat õpikeskkonda. Sarnane algatus koolide valikutest ja võimalustest võiks kujuneda ka valla eestvedamisel, hõlmates kogu valla haridusasutusi.
“Palupera kool on suurepärane näide edukast väikekoolist, kus kvaliteetne haridus käib käsikäes kogukonna kaasamise ja looduslähedase keskkonnaga. Väikekoolid on osa kohalikust identiteedist ja kultuurist. “
Lisaks loovad väikekoolid töökohti nii õpetajatele kui ka tugipersonalile, aidates seeläbi hoida elu maapiirkondades. Kvalifitseeritud õpetajate väärtustamine ja nende motiveerimine on oluline, et tagada hariduse kõrge kvaliteet.
Isiklik lähenemine tugevdab sotsiaalsed sidemed
Olles ise väikekoolis käivate laste vanem, oskan tuua välja mitmeid väikekooli eeliseid: turvaline ja toetav õpikeskkond, tihe koostöö õpetajate ja lapsevanemate vahel ning individuaalne lähenemine igale õpilasele. See suurendab laste turvatunnet, parandab keskendumisvõimet ja võimaldab arvestada iga lapse arenguga. Väikekoolid loovad keskkonna, kus õpetajad ja lapsevanemad tunnevad üksteist ning jagavad kiiresti ja efektiivselt olulist teavet, tagades nii laste heaolu. Tihe kogukondlik suhtlus aitab leida erinevatele olukordadele kiireid lahendusi.
Palupera kool on Elva valla ainuke mõisakool ning suurepärane näide sellest, kuidas väikekool suudab pakkuda kvaliteetset haridust ja tugevdada kogukonda. Kooli iseloomustavad mitmekülgsed huvitegevused, individuaalne lähenemine õpilastele ning sõbralik ja toetav õpikeskkond. Lisaks on kool liitunud haridusprogrammiga “Ettevõtlik kool”, mis kinnitab selle kvaliteeti ja arenguvõimekust.
Kokkuvõttes on Palupera kool suurepärane näide edukast väikekoolist, kus kvaliteetne haridus käib käsikäes kogukonna kaasamise ja looduslähedase keskkonnaga.
Palupera Põhikooli kahandamine 6-klassiliseks kooliks oli lühinägelik samm
Elva vallavolikogu otsusega 04.03.2024 suleti Palupera Põhikooli kolmas aste. Valla arengukavas on sätestatud, et sellise otsuse arutamiseks peab õpilaste arv olema alla 50. Palupera Põhikoolis aga ületas õpilaste arv selle piirmäära. Otsusega lõpetati toimiva põhikooli senine ülesehitus. Õpilastes, õpetajates ja lapsevanemates tekitab selline asjade käik ebakindlust. Muudatus mõjutab kogukonna ühtsust ja mitmekesise hariduse kättesaadavust. Kuna 6. klassi õpilasel ei ole võimalik oma senises koolis jätkata, peab ta jätkama haridusteed mujal. Uue keskkonnaga kohanemine nii noores eas võib olla keeruline ja tekitada lisapingeid. Paratamatult mõjutab otsus kooli toimimist ja vähendab seal õppivate laste arvu, mis omakorda võib pikemas perspektiivis seada ohtu kogu kooli jätkusuutlikkuse. See oleks aga nii maapiirkonnale kui ka vallale tervikuna märkimisväärne kaotus.
Väikekoolid on osa kohalikust identiteedist ja kultuurist. Seetõttu peaks väikekoolide säilitamine olema mitte ainult hariduspoliitiline, vaid ka regionaalarengu prioriteet.
Liia Kukk
Palupera kooli lapsevanem