Tolmuste ja auklike vallateede ajastu peab lõppema
Maainimesele on kõige tähtsam kodutee seisukord. Seda kinnitab ka tänavu kevadel Isamaa Elva tellimusel läbi viidud elanike rahulolu-uuring, kus teede olukord ja tark vallajuhtimine tõusid esile kui kaks kõige olulisemat teemat. Samas said just need valdkonnad elanike hinnangul ka kõige enam kriitikat.
Oleme Elva vallas jõukuselt jõudnud juba sellisele tasemele, et oleks aeg teha lõpp tolmuste ja auklike vallateede ajastule ning panna kohalikud teed mustkatte alla. Tee seisukord mõjutab kohalikku inimest iga päev. Vaja on sõita tööle, kooli ja linna asju ajama. Teid kasutavad meie külalised ja kliendid. Kellelegi ei meeldi logistada august-auku, alailma oma sõidukit remontida ning pori ja tolmu keskel elada. Paljud kohalikud omavalitsused sellest juba ammu aru saanud ja tegutsevad vastavalt. Tolmuste ja poriste teede osakaal Eestis järjest väheneb.
Oluline ei ole mitte niivõrd mõne kilomeetri neljarealise maantee ehitamine, vaid hoopis toimiv kohalike külateede võrgustik. Tee peab olema alati kasutatavas olukorras, et lapsed saaksid kooli, inimesed tööle, maaettevõtted ettevõtlusega tegeleda ehk elu edeneda.
Kokkuvõtlikult: tee peab olema korras, selleks, et inimesed saaksid maal elada. Need ajad, kus koolibuss jätab ringi tegemata, kuna tee on läbimatu või kiirabi ei pääse tee olukorra tõttu abivajajani, peaksid olema ammuilma möödas. Siiski juhtub seda kevadeti maapiirkondades endiselt. Minu hinnangul on täiesti võimalik jõuda Elva vallas sellisele kvaliteeditasemele, kui seame õiged prioriteedid ja lihtsalt teeme ära kohalikule inimesele vajalikud investeeringud.
- Tee peab olema korras, selleks, et inimesed saaksid maal elada
- Elva vallas on teid, mida isegi enam ei hööveldata või õigemini hööveldavad neid kohalikud elanikud oma sõidukite põhjadega.
- Ilma korralike teedeta ei saa elu toimida – seda tuleb teadvustada nii kohalikul kui ka riiklikul tasandil.
Puhja vald kui hea näide teede korrashoiust
Kaheksa aastat tagasi Puhja valla liitumisel Elva vallaga otsustasime Puhja vallavolikogus üksmeelselt, et valla 300 000-eurose ühinemistoetuse investeerime justnimelt kruusateedele tolmuvaba katte paigaldamisse. Lähtusime teede valikul kasusaajate arvust ehk esimeses järjekorras läksid rekonstrueerimisele need teed, millel on rohkem kasutajaid.
Selle otsuse tulemusena said endise Puhja valla territooriumil tolmuvaba katte 15 erineva pikkusega teed ja tänavat kogupikkusega 11 km. Endise Puhja valla maadel sõites võib nüüd kogeda tõelist vau-efekti. Võimalus külateel liikuda ilma autot lõhkumata ja tolmupilve üles keerutamata võiks ometi olla elementaarne!
Teede korrashoid, mis on vallavalitsuse vastutada, tundub nii loomulik asi, kuid ometi oli omaaegne Puhja vald Eestis üks väheseid, kes otsustas kogu toetusraha paigutada just valla kruusateede tolmuvabaks muutmiseks. Üksmeelselt sündinud otsus oli tagantjärele vaadates väga õige. Niinimetatud vaese mehe asfalt (bituumeni ja graniitkillustiku segu) toimib väga hästi, inimesed saavad normaalselt liikuda ja kõik on rahul.
Mustkattega teede hooldus aitab kokku hoida raha
Harvem tuuakse välja seda, kui palju vähem peab mustkattega teid hooldama – neid ei pea iga natukese aja tagant hööveldama ning ei pea ka tegema mitu korda aastas tolmutõrjet. Näiteks kui meenutame möödunud vihmast talve, siis kruusateede elementaarses sõidukorras hoidmine oli ülimalt keeruline just heitlike ilmade tõttu. Ja sellised ilmad on Eestis saamas pigem normaalsuseks.
Kohalike teede seisund on kole
Kahjuks Elva vallas vallateedele ühinemise järgselt just ülemäära tähelepanu pööratud ei ole. Puhja ümbruses on olukord rahuldav, aga mujal enamasti mitterahuldav. Meil on teid, mida isegi enam ei hööveldata või õigemini hööveldavad neid kohalikud elanikud oma sõidukite põhjadega. On palju teid, mille ääres elavad inimesed enam ei unista, et auto neil teedel sõites puhtaks jääks.
Küllap mäletavad inimesed, kuidas meile lubati valdade ühinemise aegu, et elu läheb ühinenud valdades paremaks, sest nüüd on valla rahakott suurem. Elva vallas ja kohalike teede seisukohalt on olukord läinud aga hullemaks kui varasemate väikevaldade ajal.
Kui väikestes valdades hoolitses igaüks oma majapidamise korrashoiu eest nii, kuidas sai, siis meil on praegu seis selline, et vallavalitsus teeb suuga suure linna ja käega teebki kärbsepesa. Ehk midagi kosmeetilist kuskil toimub, aga pisikesel täpil lihtsalt pole mõju.
Teedesse minevate investeeringute summa on Elva valla eelarvet ja jõukust arvestades naeruväärne. Näiteks investeeriti Konguta piirkonna teedesse valdade ühinemise järgsel kahel aastal 0 €(!) ja kahel ülejäänud aastal kokku 80 000 €. See on palju vähem, kui omal ajal investeeris iseseisev Konguta vald.
Valikute küsimus
Ei saa öelda, et Elva vallal pole investeeringuteks raha. Mustkate maksab umbes 25 000 €/km arvestusega, et tee laius on 3,5 m. Elva vallal on raha küll, sest kasvõi sealsamas Konguta piirkonnas Annikorus renoveeriti lausa miljoni euro eest rahvamaja.
Samas kahaneb Annikoru elanikkond. Olen täiesti kindel, et Konguta kandi rahvas oleks palju rõõmsam, kui korda tehtaks hoopis tolmused külateed. Täpselt nagu Puhjas ütlesid inimesed, et teedesse investeeritud raha läks õigesse kohta ning seda märkab iga kohalik ja meie külalisedki.
Mõistlike ja vajalike investeeringute tegemine on eelkõige otsustamise ja valikute küsimus. Ka praegune vallavanem on tunnistanud, et investeeringuid teedesse on vaja suurendada. Aga suurendame siis! Ärme lihtsalt ehitame rohkem jaburalt kalleid bussiootekoda-raamatukogusid, vaid teeme ära need asjad, mida meie vallaelanikel päriselt vaja on.
Muudame mõttelaadi – teehoid ja teede investeeringud ei tohi olla need kohad, kust kokkuhoiu tingimustes esimesena raha ära kärbitakse. Ilma korralike teedeta ei saa elu toimida. See arusaam teede investeeringutest peab muutuma ja mitte ainult kohalikul, vaid ka riiklikul tasandil.
Eesmärk: kaheksa aastaga vallateed mustkatte alla
Elva vallas on sadu kilomeetreid vallale kuuluvaid teid, mis oleks vaja panna mustkatte alla. Muidugi maksab see korraga tehes palju, aga saab ju teha näiteks 10 aasta plaani ja kasvõi 50 km kaupa aastas asi ära teha. Isamaa plaan on pea kõik tolmused külateed 8 aasta jooksul asfalteerida. See on vallale jõukohane ning tehtav.
Hääletamine
▪︎Kohaliku omavalitsuse volikogu valimisnädal on 13.–19. oktoober.
▪︎13.–18. oktoobrini toimub eel- ja elektrooniline hääletamine.
▪︎Valimispäeval, 19. oktoobril, toimub hääletamine ainult jaoskondades.
Tee valimispäeval teadlik otsus, keda usaldad järgmiseks 4ks aastaks ennast Elva vallavolikogus esindama!
Tutvu Isamaa Elva kandidaatidega siin.

